Porin kaupunki

Yhdessä tehty brändiuudistus

LÄHTÖKOHTA

Kaupunkien brändiuudistusten suurin haaste on se, että kaupunkilaiset harvoin kokevat omikseen ympäripyöreitä korulauseita, markkinoinnin trendikkäitä grafiikoita tai mystisiä strategiahäkkyröitä. Ja kun kyse on vielä asiaan kuin asiaan vastaan vänkäävistä porilaisista, nousi uudistuksen suunnittelussa suureen rooliin prosessi:

Miten saisimme kaupunkilaiset innostumaan ja osallistumaan? Porilainen kun tekee mieluummin vaikka väärin kuin mitä käsketään.

Ratkaisu

Kaupungin brändi ei voi syntyä ylhäältä alas annettuna vaan tarvitaan läpinäkyvä suunnitteluprosessi, jossa kaikki halukkaat pääsevät vaikuttamaan. Suunnittelimme siis dataohjatun ja osallistavan toimintamallin, jossa kansalaisten tuottama data ohjasi suunnittelua vaihe vaiheelta. Tarkoituksena oli mahdollistaa mahdollisimman monen osallistaminen, pyrkien silti samalla välttämään joukkoistusten suurinta sudenkuoppaa, kädenlämpöistä kompromissia. Tärkeänä arvona oli alusta asti läpinäkyvyys. Projektia ei tehtäisi ummehtuneista kulmahuoneista käsin vaan rohkeasti suoraan kansan keskeltä.

Tulokset

Lopulta kuitenkin tärkeintä on se, miten kaupunkilaiset ottavat brändiuudistuksen omakseen ja alkavat elää sitä todeksi. Vastaanotto on ollut huikea:

KAUPUNKILAISET JONOTTIVAT LANSEERAUKSEN YHTEYDESSÄ SURFFIKARHU-KASSEJA
SUORAT MIELIPITEET OLIVAT YLISTÄVIÄ
KAUPUNGIN VAIKUTTAJAT PITIVÄT UUDISTUSTA ONNISTUNEENA

Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä