Rakkauskirje

Porin kaupungin lähettämä rakkauskirje, josta tuli some-ilmiö

LÄHTÖKOHTA

Paluumuuttajat ovat kaupunkien markkinoinnille otollisinta kohderyhmää, onhan heillä jo valmis kiinnekohta kaupunkiin. Porin kaupungin tutkimusten mukaan 31 000 porilaista ei asu Porissa, tässä oli siis selkeä kohderyhmä kampanjalle. Tehtävämme oli herätellä näiden poismuuttaneiden paluuhaluja ja viestiä uudistuneesta ja rohkeammasta Porista. Kilpailevien kaupunkien nojatessa pelkkiin kylmiin faktoihin, päätimme iskeä tunteisiin ja luottaa siihen, että hyvä sana lähtee kyllä kiertämään.

Ratkaisu

Porin kaupunki lähetti ex-porilaisille rakkauskirjeen. Tunteisiin vetoavassa kirjeessä kaupunki kertoi yhä kaipaavansa entistä rakastaan, myönsi entiset erheensä ja kainosti vinkkasi tutustumaan itseensä uudelleen. Kirjeestä ohjattiin www.rakastuporiin.fi –kampanjasivulle, jossa vastaherätettyä tunnetta tuettiin faktoilla sekä Porinder-deittisovelluksella, jonka avulla pystyi testaamaan voisiko nykypäivän Poriin rakastua uudelleen.

Tulokset

Kirje onnistui todella koskettamaan ihmisiä ja se synnytti täysin orgaanisesti ilmiön sosiaalisessa mediassa. Kampanjassa kun ei käytetty ollenkaan maksettua mainontaa tai edes sponsoroituja postauksia.

Someilmiö levisi kaikissa sosiaalisen median alustoissa viraalin tavoin: Ihmiset jakoivat kuvia saamastaan kirjeestä ja kirjoittivat sille somevirtoihinsa tunteikkaita vastauksia, joita edelleen jaettiin ja joista tykättiin ahkerasti. Osa ihmisistä jopa suutahti, kun omaan postiluukkuun ei kirjettä ollut saapunutkaan. Kaupungin kansliaan saapui muutamia käsinkirjoitettuja vastauskirjeitä.

13 000:sta lähetetystä kirjeestä ohjautui 2 442 kävijää kampanjasivulle, joten ”kirjeen klikkiprosentti” oli huikea 18,87 %. Myös Porinder-testiä tehtiin tuhansia kertoja. Joskus digi-ilmiön synnyttämiseen tarvitaan ihanan analogista lähestymistapaa.

Lisätietoja työstä: Juuso Kemi, luova johtaja +358 50 550 9427 juuso.kemi@staart.fi

Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä

13 + 13 =