Lapissa on kova työvoimapula ja tilaa uusille ihmisille. Tätä varten meidän tuli vahvistaa muuttopäätöstä tukevia mielikuvia sekä oikoa harhaluuloja – Lapista löytyvät hyvät työ- ja uramahdollisuudet sekä asumisen eri ratkaisut. Myös arjen sujuvuus, palveluiden saatavuus sekä eläminen ylipäätään vapaa-ajan ja työelämän rinnalla ovat muuttajatutkimuksen mukaan merkittäviä muuttamisen harkintaan vaikuttavia tekijöitä. Lapissa nämä kaikki ovat jo kunnossa, mutta miten saisimme ihmiset ottamaan konkreettisen askeleen kohti Lappia?
Tutkitusti moni meistä on jo haaveillut Lappiin muutosta. Suuntasimme kampanjan ihmisille, joita tulee rohkaista muuttopäätöksessään. Kampanjan pääviesti, kuvamaailma, esimerkkitarinat ja aktivointi oli suunniteltu niille, jotka muuttopäätöksensä kanssa painivat ja joilla on jo jonkinlainen suhde Lappiin. Tavoitteena oli tehdä kampanja, joka rohkaisisi ihmisiä, avaisi Lapin mahdollisuuksia ja tavoittaisi pienellä budjetilla mahdollisimman paljon ihmisiä sosiaalisessa mediassa.
Kampanjassa päätettiin rohkeasti puhua elämästä ja tehdä siitä statement. Haastetaan ihmiset näin todella ajattelemaan mistä he ovat jäämässä paitsi, jos rohkeutta muutospäätökseen ei löydy – Lapissa kun on jo kaikki muuten valmiina. Aika kuluu koko ajan.
Vain Lapissa teet elämästä elämyksen. Missä muualla voi palaveroida revontulten alla, viedä lapset päivittäin tunturiin ja skeitata kaamoksessa. Ei missään. Puhutellaan ihmisiä rohkealla kärkiviestillä: Elämä on liian lyhyt etelässä elettäväksi.
Voimakas kärkiviesti yhdistetään kuvamaailmaan, jonka voi nähdä ja kokea vain Lapissa – tästä yhdistelmästä saadaan erottuvaa ja näyttävää kommunikaatiota.
Kampanja toteutettiin sosiaalisessa mediassa – aluksi käytimme budjettia useaan eri somekanavaan, mutta kampanjan edetessä optimoimme kanavavalikoimaa tulosten perusteella ja keskityimme Facebookkiin ja Instagramiin.
Kampanjan kasvoiksi houkuteltiin kolme Lapissa asuvaa vaikuttajaa: Sonata Arctican laula Tony Kakko, artisti ja muusikko Rosa Costee sekä lumilautailija Antti Autti, jotka avasivat elämäänsä pohjoisessa.
Somebannereista ja vaikuttajien postauksista ohjattiin kampanjasivulle elama.lapland.fi, jossa käyttäjät pääsivät laskemaan humoristista Elämysajanodotettaan – eli aikaa, joka hänellä on keskimäärin elämyksellistä elämää jäljellä jos muuttopäätös Lappiin syntyy.
Kampanja tavoitti kohderyhmän ja innosti tuhannet ihmiset laskemaan Elämysajanodotettaan. Rohkea pääviesti, kiinnostavat elämäntarinat ja hauska Elämysajanodote-laskuri saivat kohderyhmän pauloihinsa ja pienestäkin mediapanostuksesta saatiin kokoaan isompi tulos irti.
Rohkea pääviesti, kiinnostavat elämäntarinat ja hauska Elämysajanodote-laskuri saivat kohderyhmän pauloihinsa ja pienestäkin mediapanostuksesta saatiin kokoaan isompi tulos irti.
Kampanja tavoitti kohderyhmän ja innosti tuhannet ihmiset laskemaan Elämysajanodotettaan, vaikka mediabudjetti olikin varsin pieni – varsinkin kampanjan konversioprosentit olivat täysin poikkeuksellisia:
Web developer