Teosto

Musiikki on voima

Teoston brändin ydin syntyi syvimmistä tunteista

Teosto on tunnettu ja luotettu kotimainen tekijänoikeusjärjestö, joka edustaa noin 33 000 suomalaista säveltäjää, sanoittajaa ja musiikin kustantajaa. Musiikin käyttäjille, kuten radiokanaville ja tapahtumien järjestäjille, järjestö tarjoaa laajan valikoiman kotimaisen ja ulkomaisen musiikin käyttöoikeuksia.

Perinteikäs ei välttämättä tarkoita vanhanaikaista ja byrokraattista, mutta sellainen sävy Teoston brändimielikuvassa on kyselyjen perusteella ollut jo pitkään.

Teoston työntekijät tuntevat kuitenkin toisin. Organisaation strategiaa on päivitetty, palveluiden kehittäminen on aktiivista, meininki on uudistunutta ja kansainvälistä. Se ei vain ole näkynyt ulospäin tarpeeksi.

Niinpä Teoksen viestintä-, markkinointi- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Vappu Aura tiimeineen lähti hakemaan markkinointiviestintäkumppania terävöittämään Teoston brändiviestiä ja modernisoimaan visuaalista ilmettä niin, että vanhat hyvät asiat, kuten luottamus ja asiantuntevuus, yhä säilyisivät.

Aura kuvailee löytäneensä Staartista kumppanin, jonka kanssa yhteistyö oli sellaista kuin hyvillä työkavereilla on keskenään.

– Lämmitti sydäntä, kun staartilaisten eleistä henki innostus meidän asiaamme, Aura lisää.

Projektin aikana ideoita palloteltiin puolin ja toisin. Teoston aulassa ja sidosryhmien käytössä olleen brändimikserin avulla koko henkilökunta ja asiakkaat otettiin mukaan ydinviestien muotoiluun.

– Viestejä sai miksata brändimikserissä tärkeysjärjestykseen, Staartin luova johtaja Juuso Kemi tarkentaa.

Brändimikserillä etsittiin tunteita, jotka ovat sanojen takana. Auran mukaan niitä ei pelkällä kyselyllä välttämättä tavoiteta.

Brändityön edetessä teostolaiset havaitsivat, että eri sidosryhmiä sitova tekijä oli musiikki. Tekijöiden ja käyttäjien näkemykset eivät olleetkaan niin kaukana toisistaan kuin he olivat ajatelleet, vaan niitä yhdisti aito tunneside musiikkiin. Musiikin käyttäjätkin halusivat, että Suomessa tehdään laadukasta musiikkia ja sen tekijät saavat siitä korvauksen.

Kummatkin pitivät musiikin voimaa tärkeimpänä asiana.

Siitä, Auran sanoin ”sydänalassa väpättävästä tunteesta”, löytyi Teoston ydinviesti, josta tuli myös uusi slogan: Musiikki on voima.

– Meidän ainutkertaisen olemisemme tarkoitus on mahdollistaa se, että musiikki löytää jokaisen korviin ja kaikki saavat kokea sen voiman, Aura lisää.

Teoston brändin freesauksessa kului aikaa vajaa puoli vuotta, ja tämän vuoden helmikuussa modernimpi visuaalinen ilme laitettiin ulos.

Nyt markkinointi ja viestintä toteutetaan brändikäsikirjan viitoittamalla tiellä. Aura arvelee, että kestää hetki, kunnes brändin kirkastustyö alkaa aidosti näkyä kaikessa tekemisessä jasiinä tyylissä, jolla Teosto kommunikoi.

– Brändiä ei voi mielestäni varsinaisesti rakentaa, vaan sitä pitää elää todeksi. Ja se tapahtuu juuri niin, että kaikki päätökset tehdään brändin ytimen kautta, Aura sanoo.

Vappu Aura
Viestintä-, markkinointi- ja yhteiskuntasuhdejohtaja ǀ Teosto ry