Kaupunkien brändiuudistusten suurin haaste on, etteivät kaupunkilaiset koe omikseen ympäripyöreitä korulauseita, markkinoinnin trendikkäitä grafiikoita tai mystisiä strategiahäkkyröitä. Ja kun kyse on vielä asiaan kuin asiaan vastaan vänkäävistä porilaisista, nousi uudistuksen suunnittelussa suureen rooliin prosessi – miten saisimme kaupunkilaiset innostumaan ja osallistumaan? Porilainen kun tekee mieluummin vaikka väärin kuin mitä käsketään.
Kaupungin brändi ei voi syntyä ylhäältä alas annettuna vaan tarvitaan läpinäkyvä suunnitteluprosessi, jossa kaikki halukkaat pääsevät vaikuttamaan. Suunnittelimme siis dataohjatun ja osallistavan toimintamallin, jossa kansalaisten tuottama data ohjasi suunnittelua vaihe vaiheelta. Tarkoituksena oli mahdollistaa mahdollisimman monen osallistaminen, pyrkien silti samalla välttämään joukkoistusten suurinta sudenkuoppaa, kädenlämpöistä kompromissia. Tärkeänä arvona oli alusta asti läpinäkyvyys. Projektia ei tehtäisi ummehtuneista kulmahuoneista käsin vaan rohkeasti suoraan kansan keskeltä.
Perussuunnittelu yhdessä kaupungin henkilökunnan kanssa sekä historian läpikäynti.
Poriuudistuu.fi:n tarinoista kerättiin data suunnittelun sekä ensimmäisten versioiden pohjaksi.
Verkossa ja kivijalassa identiteetin tyylisuuntien arviointia sekä ryhmäkeskusteluja.
Datan ja keskustelujen pohjalta tehdyt johtopäätökset ja ilmeen viimeistely.
Award-winning Copywriter