Open menu Open menu

Yhdessä rakennettu kaupungin brändiuudistus

Ainutlaatuinen prosessi

Kaupunkien brändiuudistusten suurin haaste on, etteivät kaupunkilaiset koe omikseen ympäripyöreitä korulauseita, markkinoinnin trendikkäitä grafiikoita tai mystisiä strategiahäkkyröitä. Ja kun kyse on vielä asiaan kuin asiaan vastaan vänkäävistä porilaisista, nousi uudistuksen suunnittelussa suureen rooliin prosessi – miten saisimme kaupunkilaiset innostumaan ja osallistumaan? Porilainen kun tekee mieluummin vaikka väärin kuin mitä käsketään.

Kaupungin brändi ei voi syntyä ylhäältä alas annettuna vaan tarvitaan läpinäkyvä suunnitteluprosessi, jossa kaikki halukkaat pääsevät vaikuttamaan. Suunnittelimme siis dataohjatun ja osallistavan toimintamallin, jossa kansalaisten tuottama data ohjasi suunnittelua vaihe vaiheelta. Tarkoituksena oli mahdollistaa mahdollisimman monen osallistaminen, pyrkien silti samalla välttämään joukkoistusten suurinta sudenkuoppaa, kädenlämpöistä kompromissia. Tärkeänä arvona oli alusta asti läpinäkyvyys. Projektia ei tehtäisi ummehtuneista kulmahuoneista käsin vaan rohkeasti suoraan kansan keskeltä.

1
Työpajat & tutkimus

Perussuunnittelu yhdessä kaupungin henkilökunnan kanssa sekä historian läpikäynti.

2
Verkko-osallistaminen

Poriuudistuu.fi:n tarinoista kerättiin data suunnittelun sekä ensimmäisten versioiden pohjaksi.

3
Poris-toimisto

Verkossa ja kivijalassa identiteetin tyylisuuntien arviointia sekä ryhmäkeskusteluja.

4
Viimeistely

Datan ja keskustelujen pohjalta tehdyt johtopäätökset ja ilmeen viimeistely.

Kaupunkilaisten kanssa yhdessä toteutetun ainutlaatuisen prosessin lopputuloksesta tiivistyi merkityksellinen mutta erilainen identiteetti.

kuva-1
kuva-2
kuva-3
kuva-4
kuva-5
kuva-6

Tutkimusten mukaan 88,2 % kaupunkilaisista kertoi pitävänsä uudistetusta brändistä.

86,4 %
Kertoi lisäksi kokevansa brändäyksen hyödylliseksi.
kuva-1
kuva-2
kuva-3
kuva-4

Lopputuloksesta teimme brändikäsikirjan. Sen voi ladata kuka tahansa, käy katsomassa:

Projektissa mukana

Juuso

Kemi

Creative CEO

twitter linkedin

Jussi

Pohjola

All-seeing COO

linkedin

Jonne-Pekka

Stenroos

Brand / Concept Designing AD

instagram linkedin

Henrik

Wetterstrand

Award-winning Copywriter

Juho

Saine

UI/UX AD

linkedin

Seuraavaksi

PayUp

Uusi maksusovellus sai selkeämmän käyttöliittymän ja uuden ilmeen