Open menu Open menu

Erottuva, muttei erikoisuuden tavoittelija

Kun yhteyskuntamme uudistaa rakenteitaan, syntyy organisaatio nimeltä hyvinvointialue. Satakunnan hyvinvointialue palvelee noin 215 500 satakuntalaista ja työllistää noin 10 000 sosiaali-, terveys- ja pelastustyön ammattilaista.

Satakunnan hyvinvointialueen visuaalisen identiteetin haasteet olivat alusta pitäen varsin selkeät – miten yleisön laajuudella ja käyttökohteiden määrällä mitattuna valtava asia voidaan tiivistää visuaalisesti niin, että se on helposti tunnistettava mutta ei turhan tylsä, erottuva mutta ei liian erikoinen?

“Symbolissa kiteytyy visuaalisen ilmeen konseptin ydin – nimikirjain S muodostuu kolmesta keskenään erilaisesta osasta, jotka kuvastavat hyvinvointialueen kolmea päätoimialaa.”

S niin kuin Satakunnan hyvinvointialue

Maakuntaeläimiä, -kasveja ja -kiviä, kirjainlyhenteitä, historiallisia värejä ja symboleita aikamme tutkittuamme kävi selväksi, että vahvin ja samalla neutraalein maakunnan tunniste on sen nimi. Symbolissa kiteytyy visuaalisen ilmeen konseptin ydin – nimikirjain S muodostuu kolmesta keskenään erilaisesta osasta, jotka kuvastavat hyvinvointialueen kolmea päätoimialaa. 

Konstailematon typografinen linja ja laaja väripaletti luovat symbolin ympärille liikkumavaraa sekä tarjoavat työkaluja, joita suuren organisaation nykyaikaisessa viestinnässä vaaditaan.

kuva-1
kuva-2
kuva-3
kuva-4

“Esitetyt ohjeet, suositukset ja esimerkit luovat kehykset, joiden pohjalta organisaation identiteetti voi kasvaa ja kehittyä alati muuttuvan maailman mukana — uskottavasti ja joustavasti.”

Ote graafisesta ohjeistosta

Projektissa mukana

Jussi

Pohjola

All-seeing COO

linkedin

Jonne-Pekka

Stenroos

Brand / Concept Designing AD

instagram linkedin

Anssi

Koskinen

Visualist AD

instagram linkedin

Seuraavaksi

Ahlström Capital

Uusi sivusto syntyi sijoituksesta vuosien yhteistyöhön